Νέα Επιστημονική Γνώση



Τη θεωρία της ανακύκλωσης της ιστορίας και την αιώνια ιδεϊκή ιστορία που βασίζεται στην αδιατάρακτη αλληλουχία των ρευμάτων και των αναρρευμάτων (corsi e recorsi), όπως αποτυπώνονται στους θείους, στους ηρωικούς και στους ανθρώπειους θεσμούς, εισηγείται ο Βίκο στη Νέα Επιστημονική Γνώση του. Το έργο αυτό του 1744, που είναι ιστορικοφιλοσοφικό, γλωσσολογικό και νομικό, διέλυσε όλες τις κενοδοξίες που έτρεφε η μέχρι την εποχή του συγγραφέα λογιοσύνη και έριξε άπλετο φως στην πορεία των λαών από την εποχή της αγελαίας περιπλάνησής τους έως και τη σύγχρονη εποχή.

Η φιλοσοφία της ιστορίας είναι, κατά τον Βίκο, μια πολιτική θεολογία και μια επιστημονική γνώση, η μόνη τέτοια εφικτή. «Απορεί δε και θαυμάζει όποιος κάτσει να συλλογισθεί, πρώτα», γράφει (παρ. 331, σελ. 242), «για ποιο λόγο όλοι οι φιλόσοφοι καταπιάστηκαν τόσο σοβαρά με το να γνωρίσουν τον φυσικό κόσμο, ζητώντας με άλλα λόγια να κατακτήσουν μια γνώση, που μόνο ο Θεός, που τον δημιούργησε, μπορεί να έχει, και, ακολούθως, για ποιο λόγο αμέλησαν να μελετήσουν τον κόσμο των εθνών ή πολιτικό κόσμο, τον οποίον, αφού τον έφτιαξαν άνθρωποι, μόνο άνθρωποι θα μπορούσαν και να τον γνωρίσουν».

«Όπως τα κτήνη, έτσι και οι λαοί έχουν συνηθίσει να μη σκέφτονται τίποτε άλλο ειμή μόνον τα ιδιαίτερα οφέλη και τις ιδιαίτερες προνομίες τους, στη δε φάση της ακραίας ιδιοτροπίας τους –ή, μάλλον, υπερηφάνειάς τους– φουσκώνουν από κτηνώδη οργή και μανία, αρκεί να τους πειράξεις και μια τρίχα μονάχα και, μολονότι έχουν μεγαλώσει και τη φήμη τους και ως προς τον πληθυσμό τους, και τα μέλη τους ζουν δίπλα το ένα στο άλλο, κατ' ουσίαν διαβιούν χωριστά, το κάθε άτομο για τον εαυτό του –μονήρες μέσα στην απόλυτη μοναξιά– με τα γούστα και τις επιθυμίες του σαν να είναι πραγματικά ζώα, και ούτε καν ανά δύο δεν μπορούν να συμφωνήσουν, μιας και το καθένα κοιτάει τη δική του χαρά και ευχαρίστηση» (παρ. 1106, σελ. 953-54). Έτσι, «κυλούν αιώνες βαρβαρότητας και μες στα μοχθηρά μυαλά σκουριάζουνε σιγά-σιγά οι κακότροπες μικρολογίες, και οι άνθρωποι τώρα, με τη βαρβαρότητα του στοχασμού, έχουν μετατραπεί σε θηρία αγριότερα από τα θηρία που ήσαν, όταν υπέκυπταν μόνο στην πρώτη βαρβαρότητα, σε αυτή των αισθήσεων δηλονότι. Διότι οι πρώτοι λαοί κατέχονταν από μια γενναιόδωρη αγριότητα, μπροστά στην οποία όλοι μπορούσαν να αμυνθούν και από την οποία όλοι μπορούσαν να ξεφύγουν, αφού τους ήταν δυνατόν να την προβλέψουν· οι παρηκμασμένοι λαοί, αντιθέτως, ασκούν μια δειλή και αχάριστη αγριότητα γεμάτη κολακείες και εναγκαλισμούς, που είναι παγίδες καλοστημένες, για να αρπάξουν την περιουσία των φίλων και των συγγενών τους και για να τους στερήσουν τη ζωή...»

Περιεχόμενα

Πρόλογος του μεταφραστή
Η ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Εξήγηση του πίνακα της προμετωπίδας που χρησιμοποιείται εδώ αντί Εισαγωγής στο έργο
Χρονολογικός Πίνακας
ΒΙΒΛΙΟ ΠΡΩΤΟ: Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΑΡΧΩΝ
Ι. Παρατηρήσεις στον "Χρονολογικό Πίνακα" όπου είναι οργανωμένο όλο το ιστορικό υλικό της θεμελίωσης των αρχών και των απαρχών
ΙΙ. Περί στοιχείων
III. Περί αρχών και απαρχών
IV. Περί μεθόδου
ΒΙΒΛΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ: ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΟΦΙΑΣ
Προλεγόμενα
Ι. Περί της ποιητικής μεταφυσικής
II. Περί της ποιητικής λογικής
III. Περί της ποιητικής ηθικής
IV. Η ποιητική τάξη της οικογένειας
V. Περί της ποιητικής πολιτικής
VI. Συμπερασματικές και δίκην επιτομής παρατηρήσεις επί της ποιητικής ιστορίας
VII. Περί της ποιητικής φυσικής
VIII. Περί της ποιητικής κοσμογραφίας
IX. Περί της ποιητικής αστρονομίας
Χ. Περί της ποιητικής χρονολογίας
XI. Περί της ποιητικής γεωγραφίας
ΒΙΒΛΙΟ ΤΡΙΤΟ: Η ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΑΛΗΘΙΝΟΥ ΟΜΗΡΟΥ
Ι. Η αναζήτηση του αληθινού Ομήρου
ΙΙ. Ανακάλυψη του αληθινού Ομήρου
ΒΙΒΛΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ: Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΛΑΟΙ
Εισαγωγή
Ι. Τρία είδη ανθρωπείων φύσεων
II. Τρία είδη εθίμων
III. Τρία είδη φυσικών δικαίων των λαών
IV. Τρία είδη πολιτειών ή κυβερνήσεων
V. Τρία είδη γλωσσών
VI. Τρία είδη γραφικών συμβόλων ή χαρακτήρων
VII. Τρία είδη νομικής
VIII. Τρία είδη αρχών ή αυθεντιών ή εξουσιών
IX. Τρία είδη λόγου ή δικαίου
Χ. Τρία είδη δικαστηρίων ή δικαστικών κρίσεων
XI. Τρεις εποχές και τρεις σχολές σκέψεως ή Τρία διαφορετικά πνεύματα της εποχής
XII. Περαιτέρω αποδείξεις καταγόμενες από τις ιδιαιτερότητες των ηρωικών αριστοκρατιών
XIII. Περαιτέρω αποδείξεις
XIV. Τελευταίες αποδείξεις που επιβεβαιώνουν την προταθείσα πορεία των λαών
ΒΙΒΛΙΟ ΠΕΜΠΤΟ: Η ΕΠΑΝΑΚΑΜΨΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΕΙΩΝ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ
ΒΙΒΛΙΟ ΕΚΤΟ: ΕΠΙΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Βιβλιογραφία
Ευρετήριο ονομάτων
Ευρετήριο όρων
Ευρετήριο βιβλικών χωρίων
Ευρετήριο ελληνικών χωρίων
Ευρετήριο λατινικών χωρίων
Εργογραφία του μεταφραστή




0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου