Αποκαλύφθηκε νέο έργο του Ελ Γκρέκο: Αγιογραφία με τον Άγιο Δημήτριο να πατάει τον δράκο!

Στο Τρεβίζο της Ιταλίας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά δημοσίως ως έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου και εύλογα τράβηξε τα φώτα της δημοσιότητας. Μια μικρή εικόνα, που απεικονίζει τον Άγιο Δημήτριο ένθρονο να πατάει τον δράκο, φέρεται να ανήκει στην πρώιμη περίοδο του Ελ Γκρέκο. Το έργο χρονολογείται από το 1567 και σχετικά πρόσφατα πιστοποιήθηκε η γνησιότητα της υπογραφής του δημιουργού.
Η εικόνα αγοράστηκε σε διαδικτυακή δημοπρασία και ο νέος ιδιοκτήτης, θέλοντας να ελέγξει την κατάστασή της, την έβγαλε από το κουτί της. Εντόπισε, λοιπόν, στο κάτω δεξί μέρος, δίπλα από τη μαρμάρινη βάση του θρόνου, μια επιγραφή με μαύρα γράμματα: “Χειρ Δομήνικου”». Αξίζει να σημειώσουμε ότι, όχι μόνο δεν υπήρχε υποψία για τον έλληνα ζωγράφο, αλλά το έργο στη δημοπρασία πωλήθηκε ως Άγιος Γεώργιος, όπου ο άγιος παραπέμπει σε αντίστοιχες εικονογραφικές σκηνές, ως δρακοκτόνος.
Ο ζωγράφος, γεννημένος στο Ηράκλειο της Κρήτης το 1541, εκπαιδεύτηκε ως αγιογράφος και αργότερα ταξίδεψε στη Βενετία, καθώς η Κρήτη αποτελούσε τότε τμήμα της ενετικής επικράτειας. Στο Χάνδακα εργάζονταν κατά το 16ο αιώνα περίπου διακόσιοι ζωγράφοι, οργανωμένοι σε συντεχνίες σύμφωνα με τα ιταλικά πρότυπα. Ο Θεοτοκόπουλος εξοικειώθηκε από νωρίς με έργα καλλιτεχνών της Αναγέννησης που κυκλοφορούσαν στη βενετοκρατούμενη Κρήτη και από το 1563 εξασκούσε επίσημα το επάγγελμα του ζωγράφου.
Ιταλοί εμπειρογνώμονες επιβεβαιώνουν ότι η υπογραφή και η τεχνοτροπία είναι ακριβώς της ίδιας περιόδου. Βεβαίως, ο Lionello Puppi αναφέρει σε παλιότερο άρθρο του ότι είχε δει στις δεκαετίες του 1950 και 1960 αναρίθμητα τέτοια πλαστά έργα. Μένει, λοιπόν, στους ειδικούς να αποφανθούν αν πράγματι πρόκειται για έργο του Γκρέκο, καθώς λιγοστά έργα σώζονται από την πρώιμη περίοδο του ζωγράφου.